Malowanie przeszkodowe – renowacja wież GSM
Czym są przeszkody lotnicze i jak właściwie należy je oznakować?
Przeszkodą lotniczą jest każdy obiekt o wysokości 50 m lub wyższy, który posiada decyzję władz cywilnych i wojskowych o potencjalnym stworzeniu zagrożenia dla statków powietrznych. Przeszkodą lotniczą są również inne obiekty, które znajdują się bezpośrednio w strefach dolotowych do lotniska. Skupmy się na obiektach naprawdę wysokich i sposobie ich oznakowania zgodnie z przepisami prawa, mamy tu na myśli takie obiekty jak, wieże GSM czy kominy przemysłowe.
Zgodnie z najnowszym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2021 oznakowanie przeszkód lotniczych wykonuje się w sposób wskazujący ich położenie, ogólny kształt i rozmiary, dzięki czemu zapewniona zostanie niezakłócona ich widoczność zarówno w dzień, jak i w nocy ze statku powietrznego nadlatującego z dowolnego kierunku. Zasady oznakowania (dziennego i nocnego) obiektów wysokich, takich jak wieże przekaźnikowe GSM również określa ten dokument. W związku ze zmianą przepisów z roku 2003, wszystkie podmioty, które są obowiązane do oznakowania przeszkód lotniczych muszą dostosować oznakowanie zarówno dzienne jak i nocne do obowiązujących wymagań przy najbliższej renowacji.
Najbardziej powszechnym oznakowaniem dziennym przeszkody lotniczej jest pomalowanie jej w naprzemienne, kontrastujące ze sobą pasy czerwono-białe lub pomarańczowo-białe. Pasy skrajne maluje się kolorem ciemniejszym. Sprawdzi się tu farba wysokiej postrzegalności (RAL 3020 – czerwień kubańska). Szerokość pasów oraz wynikająca z niej ich liczba jest ściśle zależna od wysokości obiektu. Szerokość powinna wynosić w przybliżeniu 1/7 wysokości obiektu lub 30 m, w zależności, która z tych liczb będzie mniejsza.
Malowanie przeszkodowe, czyli jakie?
Malowanie przeszkodowe inaczej ostrzegawcze stosuje się do dziennego oznakowania wysokich przeszkód lotniczych, np.: wież GSM o wysokości powyżej 50 m czy kominów przemysłowych. Kluczowe przy tego typu realizacjach jest ścisłe przestrzeganie wytycznych wynikających z przepisów prawa. Jest to bezkompromisowy rodzaj prac na wysokości wymagający dużego doświadczenia i profesjonalizmu od ekipy pracującej. Nie tylko ze względu na wysokość obiektów, ale również liczbę detali i zróżnicowanie konstrukcji. Realizacją tego typu zleceń w alpinQ zajmują się eksperci.
Jak wygląda renowacja wieży GSM?
Zwykle wieże przekaźnikowe GSM są konstrukcjami stalowymi, które wymagają okresowego odnawiania i zabezpieczenia przed czynnikami atmosferycznymi. Jest to ważne nie tylko ze względów estetycznych i konserwacyjnych, ale również ze względów bezpieczeństwa w ruchu powietrznym – muszą być dobrze widoczne z powietrza z każdego kierunku, ponieważ stanowią przeszkodę lotniczą.
Usługa renowacji wieży GSM - jak wygląda w praktyce?
- Czyszczenie konstrukcji (ręczne lub mechaniczne) – obejmuje usunięcie ognisk korozji, złuszczonej farby oraz wszelkich zanieczyszczeń
- Odtłuszczenie konstrukcji ma przygotować powierzchnię stalową na malowanie podkładowe
- Malowanie podkładowe, najczęściej stosowane są na tym etapie farby epoksydowe dwuskładnikowe, samogruntujące. Doskonale odporna, dobrze nakłada się nawet na słabiej oczyszczone podłoże. Utwardza się w niskiej temperaturze. Wybieramy farby spełniające wymagania High Solid dla zawartości lotnych związków organicznych (VOC).
- Malowanie przeszkodowe całej konstrukcji zgodnie z przepisami prawa (farba nawierzchniowa – to zwykle szybkoschnąca, dwuskładnikowa farba poliuretanowa, ponieważ tworzy odporną powłokę na działanie zewnętrznych czynników atmosferycznych, nie zmienia koloru, czerwone pasy to RAL 3020 )
- Remont fundamentów wieży.